بررسی سند راهنمای لینک سازی گوگل 2023
گوگل درباره بهترین شیوههای لینکسازی، سازوکار ربات کراولر و استفاده صحیح html در آن، سند آپدیت شده راهنمای لینک سازی خود را Link best practices for Google عرضه کرد که در آخرین به روز رسانی به نوعی با کاربران خود اتمام حجت میکند! نسخه قبلی این سند فقط در خصوص اینکه چطور لینک های قابل کراول بسازید توضیح میداد اما داکیومنت آپدیت شده نکات قابل توجه جدیدی هم دارد، از جمله:
- چطور لینک های استاندارد و قابل خزش ایجاد کنیم
- درخصوص انکر تکست ها و محل قرارگیری آن
- نکاتی در خصوص لینک سازی داخلی و اهمیت آن
- لینک های خارجی و استفاده از انواع Rel
در ادامه این مقاله میخوانید:
لینک های قابل خزش از نگاه گوگل
بخش اول این سند بسیار مشابه نسخه قبلی آن است که توضیح میدهد:
Generally, Google can only crawl your link if it’s an
Google Search Central<a>
HTML element (also known as anchor element) with anhref
attribute.
در ابتدای راهنمای لینک سازی اشاره شده که ربات گوگل فقط میتواند لینکهایی را کراول کند که با تگ <a> و ویژگی “href” تعریف شده باشند و سایر لینکها که به خوبی پردازش نمیشوند. در ادامه اشاره شد که باید به گونه باشند که کراولر گوگل به خوبی به آنها درخواست ارسال کند. نمونه از مثالهای گوگل برای لینکهایی با آدرس دهی نادرست:
به طور کلی آدرس صفحه باید یک آدرس واقعی باشد و لینکهای جاوا اسکریپتی مورد تایید نیست.
استفاده صحیح از انکر تکست
انکرتکست (Anchor Text) یا متن قابل نمایش یک لینک باید به گوگل و کاربران اطلاعاتی در مورد صفحه که به آن لینک داده شده است، بدهد. همچنین در ادامه آمده که ربات گوگل میتواند در صورت عدم وجود انکر تکست به ویژگی عنوان تگ <a> مراجعه کند و از آن استفاده کند.
همچنین زمانی که تصاویری لینک میشوند، نوشته جایگزین یا alt تصویر به عنوان انکرتکست عمل میکند. گوگل پیشنهاد میکند جهت اطمینان از رندر شدن انکر تکستها توسط ربات کراولر میتوانید از ابزار URL Inspection در سرچ کنسول استفاده کنید. این ابزار وضعیت صفحه شما از نگاه ربات گوگل را نشان میدهد، به خصوص در وبسایتهای کد نویسی شده و اختصاصی اهمیت این موضوع درک میشود.
چطور انکر تکست مناسب بنویسیم؟
گوگل اشاره میکند انکر تکستهای شما باید شامل توضیح منطقی و مختصری در مورد صفحهای که به آن لینک میشود باشد تا کاربران به راحتی بین صفحات جا به جا شوند همچنین گوگل محتوای صفحه مقصد را بهتر درک کند. گوگل در این سند پیشنهاد میکند از انکرتکستهای عمومی مثل “اینجا کلیک کنید” یا “بیشتر بخوانید” استفاده نکنید چرا که توضیحی در خصوص صفحه مقصد نخواهد داد. البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که یکی از متدهای طبیعی سازی انکرهای لینک های خارجی، تنوع انکر تکست ها و عدم تمرکز روی کلمات کلیدی هدف بوده که اهمیت آن در بروزرسانی لینک اسپم گوگل بیشتر دیده میشود.
در ادامه آمده انکر تکست شما باید به تنهایی معنای مستقلی داشته باشد، از متنهای طولانی به عنوان انکر تکست استفاده نکنید و تا جای ممکن طبیعی و بدون تکرار زیاد کلمات کلیدی (که به کیوورد استافینگ شناخته میشود) به عنوان انکرتکست بنویسید. همچنین در خصوص اهمیت کلمات قبل و بعد از انکر تکست توضیح میدهد و پیشنهاد میکند تا جای ممکن از لینکدهی پشت هم و بدون فاصله خودداری کنید.
اهمیت لینک سازی داخلی
از اهمیت لینکسازی داخلی غافل نشوید، صفحات ارزشمند شما باید حداقل یک لینک از صفحه مرتبط دریافت کند. تعداد ایده آل برای لینک سازی داخلی در یک متن وجود ندارد اما سعی کنید طبیعی و برای رفع نیاز کاربر لینک سازی کنید. همیشه این سوال را از خود بپرسید که کاربر نیاز به اطلاعات بیشتری دارد یا خیر؟ آیا با لینکسازی بین صفحات برای کاربر در زمان مطالعه صفحه ارزشی ایجاد میکنید؟ اگر جواب این دو سوال مثبت بود برای ساخت لینک به صفحه هدف درنگ نکنید!
There’s no magical ideal number of links a given page should contain. However, if you think it’s too much, then it probably is.
نکات لینک سازی خارجی
از لینک سازی خارجی هراس نداشته باشید، ایجاد لینک سازی خارجی به ایجاد اعتماد (Trust Factor) در وبسایت شما کمک فراوانی میکند مخصوصا اگر به منابع مطالب خود لینک خارجی میدهید. به منابعی که نمیشناسید لینک خارجی با رل فالو ندهید و سعی کنید لینک با رل nofollow استفاده کنید. اگر کاربران میتوانند در وبسایت شما لینک سازی کنند حتما به لینک های خروجی رل ugc یا nofollow اضافه کنید و اگر برای ساخت لینک هزینه دریافت میکنید از رل sponsored یا nofollow استفاده کنید.
یک مثال که به درک انتخاب Rel مناسب در لینکسازی خارجی کمک میکند:
جمع بندی
لینک سازی بخش جدایی ناپذیر فرآیند سئو بوده که جزو فاکتورهای مهم رنکینگ به حساب میآید. موارد ذکر شده در آپدیت این سند میتواند در تصمیم گیری ها و استراتژیهای شما موثر باشد. من در سئو استراتژیست سعی میکنم تجربیاتم را با شما به اشتراک قرار دهم اما آیا همه توصیه های گوگل برای رنک بهتر سایت شما مفید هستند؟!